Adres URL jest ważny zarówno dla klientów odwiedzających daną stronę, jak i dla wyszukiwarek internetowych, jak Google czy Bing. Nieprzyjazne adresy URL potrafią skutecznie zniechęcić i jednych i drugich, co wpłynie bezpośrednio na pozycję strony www. Stąd tak ważna jest ich optymalizacja, aby były przyjazne dla klientów i spełniły swoje zadanie jako czynnik rankingowy. Czym są adresy URL i jak budować przyjazne adresy stron internetowych, tak by skutecznie wspomóc pozycjonowanie własnej witryny? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Co to jest adres URL?
Adres URL, czyli Uniform Resource Locator jest ujednoliconym formatem adresowania oraz identyfikowania zasobów Internetu. Najczęściej kojarzony jest ze stronami WWW, chociaż dotyczy także prezentacji, zdjęć czy dokumentów. Na adres URL składa się rodzaj zasobu, czyli w przypadku witryn internetowych protokoły HTTP lub HTTPS oraz części zależnej – nazwy domeny, rozszerzenia i ścieżki dostępu. Adresy URL wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie strony, z tego też względu należy je optymalizować. W odpowiednim ich ulepszaniu, czyli tworzeniu przyjaznych adresów URL pomagają specjaliści oraz profesjonalni konsultanci SEO.
Czym są przyjazne adresy URL?
Przyjazny adres URL powinien bezwzględnie być krótki i zawierać znaki, które układają się w logiczny ciąg. Takie działania ułatwiają zapamiętanie adresu przez użytkownika oraz pomagają mu w orientacji odnośnie miejsca, w jakim się znajduje. Taki czytelny adres URL wpływa bezpośrednio na korzystniejsze kategoryzowanie zasobów strony przez roboty Google, a także zdecydowanie lepiej prezentuje się podczas udostępniania np. w jakimś serwisie.
Warto zadbać, aby przyjazne adresy URL pojawiały się nie tylko w przypadku stron internetowych, ale także wszelkiego rodzaju plików graficznych czy też plików pdf. Wpływa to także na algorytmy wyszukiwarek, co może pomóc w zwiększeniu widoczności witryny w Internecie.
Nieczytelne adresy URL, składające się z ciągu przypadkowych znaków są nieprzyjazne, gdyż użytkownicy mogą je omijać w obawie przed spamem lub nawet niebezpieczną zawartością.
Najważniejsze elementy wpływające na przyjazność adresu URL to: długość, słowa kluczowe, znaki specjalne i diakrytyczne oraz wielkie litery.
Długość adresu URL
Badania pokazują, iż długość adresu wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce. Zasadą jest – im krócej, tym lepiej. Nie oznacza to jednak, że trzeba być nadmiernie oszczędnym, gdyż URL ma dawać także jasną informację użytkownikowi strony, gdzie jest i czego może się spodziewać.
Słowa kluczowe w adresie URL
Umieszczeni słów kluczowych w adresie URL pozytywnie wpływa na algorytm Google, a także daje pewność użytkownikowi, iż wchodzi na stronę, która go interesuje.
Znaki specjalne i diakrytyczne – czy warto stosować
Stosowanie takich znaków było i jest niezalecane. Często wyszukiwarki potrafią prawidłowo zinterpretować znaki charakterystyczne dla danego języka (np. ż, ó, ą, ę), jednak po skopiowaniu takiego adresu zauważymy, iż znaki diakrytyczne zostały zastąpione przez specjalny kod, co zmniejszy czytelność adresu URL.
Wielkie litery w URL – czy mają znaczenie
Wielkość liter nie ma znaczenia w przypadku domeny i zawsze prowadzi do tej samej strony. W przypadku ścieżki do pliku wygląda to inaczej i użycie wielkiej litery sprawi, iż zamiast pożądanej strony wyświetli się strona błędu 404. Takie działanie jest wiec niewskazane.